Povodom Svjetskoga dana svjesnosti o autizmu u prostorijama Hrvatske paneuropske unije u petak, 1. travnja 2016. u 10.30 sati otvorena je izložba UČENIK S AUTIZMOM U SREDIŠTU. Došlo je mnogo uzvanika, članova HPEU, te najviše sadašnjih i bivših učenika osnovnoškolskih programa Centra sa svojim roditeljima i učiteljicama. Svi su bili uzbuđeni i radosni.
Potpredsjednica HPEU prof. Nevenka Nekić pozdravila je sve prisutne i rekla da su slike izložene na ovoj – već trećoj izložbi koju CZA priređuje u HPEU – otvorile u njoj divan svijet koji počiva u toj djeci: Zagreb sa spomenicima, konjanicima, vodoskocima i starim zgradama, uspomenama, ljepotama svakodnevnoga života, životne radosti – svijet koji bi ona nazvala “Čarolije srca”. Rekla je da je ova izložba danas čini sretnijom no što je bila jučer, te da sve od srca grli i pozdravlja.
Predsjednik HPEU prof. dr. Pavo Barišić upozorio je na obilje prekrasnih umjetničkih izražaja i rekao da smatra da će slike donijeti radost svima koji će vidjeti izložbu. Čestitao je ravnateljici i svima prisutnima Svjetski dan svjesnosti o autizmu i poželio uspjeha u radu učenicima, djelatnicima i Centru za autizam.
Ravnateljica Žarka Klopotan od srca se je zahvalila prof. dr. Barišiću i prof. Nekić na prilici da se izložba CZA prikaže u prostorijama HPEU – takoreći na samomeTrgu bana Jelačića, kao i na razumijevanju za Centar i prihvaćanju izložbe učenika CZA otvorenim srcem. Ravnateljica je posebno pozdravila predstavnice Gradskoga ureda Zagreba – gospođe Vanda i Lidiju, dobru vilu Centra – poštovanu prof. dr. J. Frey Škrinjar s ERF-a koja zna ponekad imati i “onaj drugi štapić”, predsjednicu Kluba supruga vojnih izaslanika u Hrvatskoj – gospođu Nataliju Fischer koja već godinama pomaže Centru na razne načine, zatim roditelje kao članove Vijeća roditelja i Upravnoga vijeća, i sve koji pomažu da bi se na pravi način mogla razvijati ustanova koja se brine o vrlo osjetljivim korisnicima od najranije do odrasle dobi. Naslov ove izložbe je Učenik s autizmom u središtu, i mi uvijek tako govorimo i tako želimo uvijek postupati da Interes djece u Centru bude na prvome mjestu. Likovnim radovima vidimo što je djeci važno: obitelj, igra, prihvaćanje, škola u kojoj mogu učiti, grad u kojem žive, narod, domovina – sve se vidi iz likovnih radova. Preko djece u središte dolazi i Centar za autizam, a i učitelji koji rade s djecom. Izložba pokazuje ono što je dobro u Centru za autizam, i u ovome danu možemo uživati, i razmišljati kako ćemo napredovati i razvijati programe da bi učenik i nadalje bio u središtu interesa.
Učenica Anđela zatim je krasno otpjevala Mozartovu pjesmu “Gle igre li krasne” uz klavirsku pratnju svoje učiteljice Jasminke Knežević.
Učiteljica i likovna terapeutkinja Ivana Ježić istaknula je da prvo okolina treba promijeniti pristup djetetu i ne ponavljati predrasude kako su osobe s autizmom neprilagođene, kako imaju velikih teškoća, teško uspostavljaju komunikaciju, nemaju empatije, ne razumiju što im okolina govori, i još mnogo toga – kada se zapravo radi o tome da okolina ne zna pristupiti djetetu s autizmom i ne uspijeva uspostaviti komunikaciju s njim. Rekla je da inkluzija treba početi od toga da osobe iz djetetove okoline – i to prvo roditelji i članovi obitelji – pokušaju pristupiti svijetu djeteta s autizmom, pokušati ga razumjeti, a prije svega omogućiti svakomu djetetu da ostvari temeljno pravo svakoga djeteta: pravo na ljubav i prihvaćanje! To počinje u obitelji, a u ostvarivanju prava djeteta na roditeljsku ljubav, prihvaćanje i dom – da je šira društvena zajednica dužna pomoći roditeljima i obitelji djeteta s autizmom. Nakon toga dolazi odgoj i obrazovanje. Tu nastupaju učitelji i stručnjaci raznih profila koji pomažu djetetu da se uključi u život i u ovaj svijet kojemu pripada, da prihvati sebe i svoju okolinu, i da na neverbalan način iskaže svoje osjećaje, doživljaje i razmišljanja koja ne može riječima iskazati. Likovna terapija igra u tome važnu ulogu. Izloženi likovni radovi svjedoče nam kako dijete uči o sebi, o zdravlju i bolesti, prehrani i vježbanju, čitanju i pisanju, kako razmišlja o svojoj obitelji i svojem mjestu u njoj, kako raste u vjeri, uči o svojem gradu s njegovim spomenicima, o svojoj domovini i njezinoj kulturnoj i prirodnoj baštini, o susjednim zemljama i našoj široj europskoj domovini… Nadalje, učiteljica Ježić je rekla da se bitne postavke nove kurikularne reforme u Centru oduvijek provode: učenik je oduvijek u središtu, uči kroz igru, sam bira što će i kako učiti i raditi, dobija podršku, aktivno pristupa sadržajima crtajući, slikajući, modelirajući, cjelovito pristupa temama…Učenje uz pomoć likovnog područja otvara djetetu svijet kreativnosti, ljubavi, slobode i ljepote.. Učiteljica se je zatim vratila “učeniku u središtu” i prozivala redom sve učenike čiji su radovi izloženi, te su oni na poklon dobili katalog izložbe, čokoladu i velik pljesak.
Katalog je tiskan donacijom Cerovski-print-boutique i grafički oblikovan donacijom dipl. ing. Trpimira Ježića. U katalogu je ravnateljica Ž. Klopotan nakon maloga uvoda o autizmu prikazala Centar za autizam u sadašnjem trenutku, a I. Ježić istakla važnost likovne terapije za pristup osobama s autizmom. Svi su učenici navedeni imenom i prezimenom i zastupljeni fotografijama odabranih likovnih radova.
Otvaranje je završilo druženjem uz grickalice i sokove. Nakon toga svi su se uputili na Trg bana Jelačića gdje je učenik CZA Rino Vučak pomogao gradonačelniku g. Milanu Bandiću da u zrak pusti mnogo plavih balona u znak obilježavanja Svjetskoga dana svjesnosti o autizmu.