O autizmu

AUTIZAM – ŠTO TREBATE ZNATI?

Što je autizam?

Autizam je složeni neurorazvojni poremećaj koji utječe na način na koji osoba percipira svijet i komunicira s drugima. Karakteriziraju ga teškoće u socijalnim interakcijama, komunikaciji te ponavljajući obrasci ponašanja i ograničeni interesi.

Obilježja autizma uključuju:

  • Teškoće u socijalnim interakcijama
  • Poteškoće u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji
  • Ograničene i ponavljajuće aktivnosti i interese
  • Motoričke smetnje i stereotipije

Poremećaji iz spektra autizma (PSA) obuhvaćaju autistični poremećaj, Rettov poremećaj, dezintegrativni poremećaj u djetinjstvu, Aspergerov poremećaj te pervazivni razvojni poremećaj neodređen, uključujući atipični autizam.

Uzroci autizma

Iako uzroci autizma nisu u potpunosti razjašnjeni, znanstvena istraživanja ukazuju na kombinaciju genetskih i okolišnih čimbenika. Prema podacima Centra za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), autizam se češće dijagnosticira kod dječaka nego kod djevojčica, s omjerom približno 4:1 (CDC, 2023).

Prevalencija autizma

Prema najnovijim podacima CDC-a, prevalencija autizma u SAD-u iznosi 1 na 36 djece (CDC, 2023), što predstavlja porast u odnosu na prethodne godine.

U Hrvatskoj, prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ), procijenjena prevalencija autizma iznosi 6 na 10 000 osoba, no stvarni broj može biti znatno veći zbog nedovoljne dijagnostike. Prema procjenama, u Hrvatskoj živi oko 8 000 do 25 000 osoba s poremećajem iz spektra autizma (HZJZ, 2023).

Porast prevalencije autizma može se pripisati:

  • Preciznijoj dijagnostici
  • Promjenama u dijagnostičkim kriterijima
  • Većoj osviještenosti javnosti i stručnjaka

Autizam više nije smatran rijetkim poremećajem, već jednim od češćih neurorazvojnih stanja.

Istraživanja u Hrvatskoj

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu aktivno sudjeluje u istraživanjima o autizmu, posebice u području rane intervencije, dijagnostike i podrške. Fakultet je sudjelovao u izradi “Nacionalnog okvira za probir i dijagnostiku poremećaja iz spektra autizma u djece dobi 0-7 godina u Republici Hrvatskoj”, koji pruža smjernice za ranu identifikaciju i intervenciju (UNICEF Hrvatska, 2023).

 

Što svako dijete s autizmom želi da znate?

  • Ja sam dijete s autizmom. Nisam “autističan”. Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu.
  • Moja percepcija je drugačija. Uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi, okusi i pokreti, koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu, mogu za mene biti vrlo bolna i intenzivna iskustva.
  • Molim vas, razlikujte “ne želim” od “ne mogu”. Receptivni (razumijevanje) i ekspresivni (izražavanje) jezik za mene su podjednako teški.
  • Razmišljam vrlo konkretno. Doslovno tumačim ono što čujem. Fraze, igre riječima, šale, nijanse u govoru i sarkazam nisu nešto što razumijem. Molim vas, nemojte ih koristiti u razgovoru sa mnom.
  • Budite strpljivi s mojim ograničenim rječnikom. Ponekad mi je teško izraziti što trebam ili želim jer ne znam kako riječima prenijeti ono što osjećam. Obratite pažnju na moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost ili druge znakove koji vam mogu otkriti da nešto nije u redu.
  • Bolje učim vizualno. Pokazivanje mi često pomaže više nego objašnjavanje riječima. Ako mi nešto trebate objasniti, radije mi to pokažite.
  • Usmjerite se na ono što mogu i znam učiniti. Poput druge djece, lakše učim u okruženju koje prihvaća različitosti i fokusira se na moje snage, a ne na slabosti.
  • Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s drugom djecom, no često jednostavno ne znam kako započeti razgovor ili druženje.
  • Pokušajte prepoznati što izaziva moje emocionalne ispade. Ti ispadi, koliko god vama izgledali strašno, za mene su još intenzivniji i teži.
  • Zapamtite da se autizam događa meni, a ne vama. Vaša podrška ključna je za moje uspješno odrastanje i veće mogućnosti. S vašom pomoći mogu postići mnogo više nego što možda mislite. Vjerujte mi – vrijedan/vrijedna sam toga.

Budite moj odvjetnik i prijatelj. Zajedno možemo otkriti koliko daleko možemo stići!

UOČAVATE LI DJECU S AUTIZMOM?

Ima teškoće u interakciji s drugima.
Smije se ili hihoće bez vidljiva razloga.
Malo ili nimalo kontakta očima.
Izgleda neosjetljivo na bol.
Osamljuje se; distancirano ponašanje.
Vrti predmete.

Neobično je vezano i zaokupljeno predmetima.
Upadljivo je hiperaktivno ili krajnje pasivno.
Ne može učiti na uobičajen način.
Ustraje na jednoličnosti; pruža otpor promjenama u rutinama.
Ne pokazuje strah od opasnosti.
Ustrajno se, nemaštovito igra.

Ponavlja riječi ili fraze umjesto uobičajenog govora (eholalija).
Ne želi fizički dodir (maženje).
Ne reagira na verbalne pozive; ponaša se kao gluho.
Ima teškoće u izražavanju potreba; koristi geste ili pokazuje umjesto riječi.
«Tantrumi», «ispadi bijesa» – pokazuje izrazitu uznemirenost bez vidljivog razloga.
Neujednačene vještine fine i grube motorike – ne želi «pucati loptu», ali slaže kockice.

Prijatelji i Partneri
Skip to content