"Naša priča iz vlaka"

 

Ilustracije učenika Centra za autizam inspirirane doživljajem romana "Vlak u snijegu"

SOCIJALNO DISTANCIRANJE I SVAKODNEVNI ŽIVOT S AUTIZMOM

 

 

 

Pandemija Covid-19 promijenila je svijet, promijenila je život svih ljudi. Ne smijemo zaboraviti na one vrlo ranjive osobe koji su i inače socijalno izolirani, svojim poremećajem ali i društvenom marginalizacijom zbog nerazumijevanja, nedostatne svijesti i vidljivosti.

Poremećaje iz autističnog spektra obilježava potreba za socijalnom izolacijom, povlačenjem od gužve, buke, previše podražaja, previše intenzivnog kontakta i komunikacije koju je teško pratiti i u njoj sudjelovati. To istovremeno ne znači da osobama s autizmom nisu potrebni socijalni kontakti, susreti s drugim ljudima i njihova pažnja. Oni doista vole odnos 1:1 u kojem se najbolje snalaze, vole biti prepoznati, vidljivi, nekome zanimljivi i prihvaćeni, vole komunicirati o temama koje ih zanimaju i dobivati podršku sugovornika u održavanju kontakta i razgovora. Izuzetno im je važna struktura dana, njihova rutina i navike. Svaka promjena koju nije moguće predvidjeti, najaviti i na neki način kompenzirati unosi nemir. Izostanak strukture i rutine podiže ionako visoku razinu anksioznosti.

Svakodnevni život osoba s autizmom značajno se promijenio. Sve manje izlaze van zbog sve većeg rizika po zdravlje, ne idu u trgovinu, omiljeni kafić pa ni liječniku ukoliko nije baš nužno, ne odlaze na rehabilitacijski tretman, na radne aktivnosti ili rekreaciju. Osobe koje žive u ustanovi ili u životnim zajednicama nekako se bolje nose sa mjerama izolacije i socijalnog distanciranja. Njihov život je relativno miran, bez mnogo izazova, struktura dana se održava koliko god je moguće, a kad nije moguće nastoji se kompenzirati. Posjeti roditelja zamijenjeni su čestim telefonskim kontaktima i video pozivima, svakodnevnim spremanjem utješne hrane ili stizanjem dostava pred vrata. Do nedavno su išli u duge šetnje, a sada izlaske van na neki način nadomještavaju zaposlenici koji dolaze kao dodatna podrška u A / B rasporedu i koji donose nove teme i sadržaje odnosa. Tu je i rekreacija u dnevnom boravku, zabavne fitness seanse ili boravak u dvorištu. Sadržaji u domaćinstvu, kreativni sadržaji vezani uz Uskrs, gledanje škole na TV-u, video-spotova omiljene glazbe ili snimaka utakmica, fotografija s mjesta gdje su sve bili., više vremena posvećenog njezi tijela, sve to može zaokupiti pažnju osobe s autizmom. Planiranje dana nekog neće zaokupiti jer on već planira ljetovanje. Njemu je potrebno dati siguran odgovor kada i koliko će čekati i da će sve biti u redu, mada je još uvijek neizvjesno.

Osobe s autizmom koje žive u roditeljskom domu suočavaju se s daleko većim promjenama i izazovima. Roditeljima je veoma teško objasniti im zašto ne mogu u Centar, zašto im se promijenio život i koliko je važno da ostanu kod kuće i ne idu u dućan ili u šetnju. Mnogo je teže nadomjestiti vrijeme i sadržaje kojih su se prisilno morali odreći. Imaju i značajno manje kontakata negoli osobe koje žive u ustanovi. Vrijeme prolazi, ali njihova anksioznost očito raste i sve češće inzistiraju na svojim rutinama i navikama koje nije lako kompenzirati. Njih je mnogo teže okupirati sadržajima u domu ako su navikli da veći dio dana provode u ustanovi, da se više kreću i koriste sadržaje u zajednici, imaju više socijalnih kontakata i inače nemaju obvezu sudjelovanja u domaćinskim poslovima. Velik je rizik poremećaja u spavanju, zamjene dana i noći, odgođene i kronične stresne reakcije kako na promjene tako i na proživljen strah npr. od potresa, bolesti, odlaska u bolnicu i sl. Neki će kompenzirati stresove hranom, neki spavanjem, no kod dijela njih rasti će nemir i agresivnost. Roditelji, posebno oni stariji i s narušenim zdravljem ionako se teško nose sa svojom odraslom djecom punom snage i energije. Nerijetko su prisutne želje za povratkom vremena kada je cijela obitelj bila na okupu, kada su roditelji bili mlađi, snažni i davali dostatnu sigurnost i podršku. Ti roditelji osjećaju se napušteni i posve sami. Jedna majka je s boli izrekla da ju je više strah nemogućnosti da svom sinu pruži potrebnu podršku ili da mu istu osigura negoli da se razboli od korona virusa. Odlazak na hospitalizaciju u psihijatrijsku bolnicu gotovo da je nemoguća misija i nosi dodatni rizik, a savjetovanje i korekcija terapije putem telefona čini se jedinom izvjesnom opcijom. Ova situacija mjera izolacije i socijalnog distanciranja nosi izuzetno visok rizik upravo za ove osobe s autizmom i njihove starije roditelje koji trenutno nemaju sustavnu podršku.

Kada dođu bolja vremena i ukinu se mjere prevencije i zaštite, treba se sjetiti osoba s autizmom. Ono što mnogi od njih žive cijeli život, sada smo sami proživjeli i imali priliku barem malo osjetiti samoću i napuštenost, udaljenost od ljudi koji su nam važni ili bili važni, zaziranje od ljudi koji nam nehotice mogu nauditi. Treba se prisjetiti kako ponekad nije jednostavno nositi se s bližnjima ali i sa samim sobom. Treba upamtiti koliko je bilo teško biti sam u okružju doma i najbližih, ali i kako može biti težak osjećaj samoće čak i kad nisi sam. Sve to nas treba naučiti kako da kreiramo bolju zajednicu u kojoj će osobe s autizmom naći svoje mjesto.

Povodom Svjetskog dana svijesti o autizmu 2020. godine obilježenog po život opasnom prijetnjom zaraze Covid-19 virusom, u ime svih odraslih korisnika Centra za autizam, njihovih roditelja i profesionalaca koji su s njima povezani

voditeljica Programa za odrasle osobe s autizmom:

Renata Vragović

Svjetski dan svjesnosti o autizmu 2020.

Organizacija Autizam Europe u sklopu Svjetskog dana svjesnosti o autizmu poziva sve da se uključe u ovogodišnju kampanju ''Mogu učiti. Mogu raditi.''

Cilj ove kampanje je promicanje pristupačnosti inkluzivnom obrazovanju i zapošljavanju osoba s poremećajem iz spektra autizma.

Kako biste promovirali projekt i podržali kampanju,  molimo vas da koristite fotografiju / videozapis / GIF (sami ili zajedno s drugim kolegama) na sljedeći način:

  • Pronađite alat/pomagalo koji predstavlja jednu od vaših vještina;
  • Napravite video / GIF sebe kako držite alat (i možda ga koristite);
  • ILI fotografirajte sebe kako držite alat (i možda ga koristite);
  • Podijelite to na društvenim mrežama koristeći hashtag#AutismDay2020.

*Ili se možete uslikati držeći sliku kampanje.

Više o kampanji potražite na:

https://www.autismeurope.org/what-we-do/world-autism-awareness-day/current-campaign/

 

 

Svjetski dan osoba s Down sindromom: Ne zaboravite obući šarene čarape 21.3.

Svjetski dan osoba s Down sindromom, 21.ožujak 2020., sigurno ćemo još dugo pamtiti, jer će naše šarene čarape moći vidjeti naše mame, bake, tate, sestre i braća. U njima ove godine nećemo doći u školu pohvaliti se kako su lijepe ali ih zato možemo poslikati i poslati slike svojim prijateljima, učiteljicama i učiteljima...

Zajedničkim snagama učitelja i naših vrijednih učenika napravili smo „Školske zidne novine-Čarapa novosti“, kako bismo obilježili Svjetski dan osoba s Down sindromom. U njima možete pročitati što učenici s Down syndromom misle o svojim prijateljima, kao i što njihovi prijatelji misle o njima. Ako pažljivo čitate među njima vlada ljubav, prijateljstvo, veselje.

Sigurni smo da je tako i sada u ovim danima kada se ne možemo družiti, ali smo i dalje svi povezani – učitelji su napravili radne materijale za rad kod kuće, redovito se čuju mobitelima, sada usvajamo nova znanja na novi način. Vjerujemo da ćemo se uskoro svi ponovo naći i pričati što smo sve radili kada nismo mogli dolaziti u školu.

 

Što je Fašnik bez Brkova?

Pozor! Pozor! Fašnička republika je preuzela kontrolu nad našom školom! Sve je šareno, glasno i šašavo! Učiteljima su obojane kose, učenici plešu koliko ih noge nose!

Zlatni brk se dijeli šakom i kapom! Najbolje maske nagrađene su hrpetinom slatkiša (nema veze, sve smo to unaprijed potrošili na plesnome podiju), diplomama i, naravno, zlatnim kipićem za kojim svi čeznu (Kakav Oscar? Zlatni Brk je zakon!).

Namaškarana gomila si je ove godine zaista dala truda! Bilo je tu repera, patuljaka rudara, afričkih plemena, policajaca i semafora, vrtlara, istjerivača duhova, mačaka, djece cvijeća,  čak su i astronauti sletjeli! Ma svake godine smo sve šareniji.

A sada, Fašnik i Zlatni brk vraćaju ključeve Centra i idu na odmor, a mi, maškare, na osmišljavanje kreacija za sezonu 2021.

Opširnije:Što je Fašnik bez Brkova?

„Ti me pitaš koga volim - CZA“

I ove je godine 14.veljače u našoj školi bio u znaku pisama. Pisali smo ljubavima, velikima i malima, prijateljima, simpatijama, mama i tatama. Crtali smo srca, cvjetiće i jedni druge kako bismo voljenima dali do znanja da mislimo na njih, ne samo jedan dan godišnje.

U dvorani se igralo, plesalo, skakalo za balonima, čitala su se pisma i pjevali su se hitovi na sav glas. Slavila se ljubav, proslavilo se još jedno Valentinovo.

Opširnije:„Ti me pitaš koga volim - CZA“

13. tjedan psihologije u Hrvatskoj

13. tjedan psihologije u Hrvatskoj obilježen nizom događanja diljem Hrvatske. Jedno od njih bila je i javna tribina u organizaciji HURID-a u suradnji s četiri sekcije Hrvatskog psihološkog društva čije predstavnice su ujedno bile i panelistice, Sekcijom za razvojnu psihologiju rane i predškolske dobi (Tamara Hubeny-Lučev), Sekcijom za kliničku psihologiju (Iva Prvčić i Iva Žegura), Sekcijom psihologa u socijalnoj skrbi te Sekcijom za psihologiju razvojnih teškoća i invaliditeta koju je predstavljala, uz psihologinju iz COO Vinko Bek Idu Poljan, i psihologinja iz Centra za autizam Ivana Sladić Kljajić. Tema javne tribine bila je „Tranzicijska podrška u ranoj intervenciji – doprinos psihologa“. O aktualnosti teme svjedočio je i velik broj zainteresiranih posjetitelja tribine (preko 60) koji su se na samom kraju imali priliku i aktivno uključiti u raspravu. Panelistice su imale zadatak odgovoriti na tri pitanja, s obzirom stajalište sekcije kojoj pripadaju te svoje radno iskustvo:

1. Koliko je prisutna svijest o potrebi tranzicijske podrške u njihovoj radnoj sredini te što psiholozi rade?

2. Što se prepoznaje kao izazov?

3. Koji su prijedlozi za poboljšanja?

Slušatelji su dobili mogućnost saznati kako izgleda tranzicijska podrška djetetu s razvojnim teškoćama i njegovoj obitelji u situacijama prelaska između različitih pružatelja usluga, programa i sektora, kako se prate djetetove potrebe za podrškom tijekom tih tranzicija, te kako to funkcionira različitim sektorima: sektoru socijalne skrbi, sektoru obrazovanja i sektoru zdravstva. Iako je fokus bio na radu psihologa, naglašeno je kako kvalitetna tranzicijska podrška uvijek zahtijeva timski pristup i interdisciplinarnost.

20.02.2020.

Opširnije:13. tjedan psihologije u Hrvatskoj

Pisma Djedu Božićnjaku

Stigao nam je još jedan kraj godine, još jedno blagdansko doba. Kao i svake godine, učenici i korisnici Centra za autizam priredili su svojim obiteljima i prijateljima prekrasnu, veselu i toplu priredbu koja je ove godine zaokružena temom  Pisma Djedu Božićnjaku. Naši su učenici i korisnici, veliki i mali, svoje želje, misli, snove i nadanja prikazali pjesmom, plesom, recitacijama i koreografijama. Mnoge su se njihove želje i ostvarile zahvaljujući velikodušnim donacijama prijatelja Centra za autizam koji redovito surađuju s ustanovom i posjećuju naše priredbe. Na tome smo im od svega srca zahvalni. Posebno bismo  naglasili i zahvalili gospodinu Karinu, pomoćniku ministrice koji nam je donio prekrasnu vijest o odobrenju sredstava od Ministarstva znanosti i obrazovanja za kupnju novog kombi vozila. Svojim dolaskom i obraćanjem razveselila nas je zamjenica pročelnice Gradskog ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom, gospođa Marinka Bakula.

Riječi zahvale ravnateljica je uputila članovima Atletskog kluba Žumberak za organizaciju humanitarne utrke Kišni čovjek i direktoru tvrtke Metroteka, gospodinu Siniši Prugovečkom za provedbu  humanitarne akcije Hura. Osim njih, od vjernih donatora, priredbi su nazočile i članice Kluba supruga vojnih izaslanika u Republici Hrvatskoj.

Također, zahvalni smo našoj novoj prijateljici Editi koja je emotivnom plesnom izvedbom pomogla da se još jednom prisjetimo naše pokojne Helene.

Za kraj, preostalo nam je samo reći još jednu želju - Sretan Božić i uspješnu novu godinu 2020. želimo svakom našem prijatelju, svakom učeniku i korisniku, izvođaču i pomagaču, glumcu i pjevaču, svakom roditelju i djelatniku.

Veselimo se novim priredbama!

Opširnije:Pisma Djedu Božićnjaku

#DjecaDjeci #AdventUDubravi

Dana 16. prosinca 2019. godine Centar za autizam sudjelovao je na Božićnom humanitarnom sajmu u organizaciji Vijeća Gradske četvrti  Gornja Dubrava u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, SmArt Ideas Lab. Sajam je održan u Narodnom sveučilištu Dubrava- Kulturni Centar.

U sklopu sajma održana je humanitarna prodajna izložba radova dječjih vrtića te učeničkih zadruga osnovnih i srednjih škola. Naš Centar za autizam sudjelovao je s prodajom radova učeničke zadruge „Grana“. Sredstva od prodaje namijenjena su štićenicima Kuće za smještaj djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi- Kuća EMAUS, Caritas. Osim humanitarne prodajne izložbe, posjetitelji sajma mogli su uživati i u razigranom kutku kod Djeda Božićnjaka u raznim radionicama za djecu te u Božićnom koncertu.

Ovo je treća godina kako Centar za autizam sudjeluje u humanitarnom sajmu #DjecaDjeci te se veselimo daljnjoj suradnji.

Opširnije:#DjecaDjeci #AdventUDubravi

Kalendar šk.god.2023/24

Tražilica