Monika Jakobović, prof.def., iz Centra za autizam Zagreb, održala je predavanje i radionicu na temu: «Socijalne priče u radu s osobama s teškoćama» na sastanaku Sekcije za psihologiju djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom Hrvatskog psihološkog društva. Sastanak je održan 15.9.2016. u prostoru knjižnice Specijalne bolnice za zaštitu djece s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama, Goljak 2, Zagreb. Predavanju su prisustvovali zainteresirani članovi Sekcije.
Opširnije:Predavanje i radionicu na temu: «Socijalne priče u radu s osobama s teškoćama»
Ove godine prvi put je održana konferencija „Asistivna tehnologija i komunikAACija“ u Zagrebu. Konferencija je bila u organizaciji Tehničkog fakulteta u Rijeci, ERF-a, NEURON (Udruga osoba oboljelih od ALS-a i drugih rijetkih bolesti), e-glas, Tobii Dynavox, LIFEtool (computer aided communication), Centra za odgoj i obrazovanje Dubrava, Clevy te pod visokim pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović.
Primjena tehnoloških pomagala je velik iskorak u prevladavanju komunikacijske barijere osoba s invaliditetom. Suradnja IT i srodnih informacijskih stručnjaka sa stručnjacima koji rade s osobama s poteškoćama komunikacije pokazao se kao svojevrsni „pun pogodak“ u razvoju takvih pomagala te omogućavaju prilagođavanje individualnim potrebama krajnjeg korisnika. Važno je napomenuti da je upotreba tehnoloških pomagala naišla na široku primjenu i zbog njihove financijske dostupnosti.
U dva dana edukacije izlagalo je 16 predavača, eminentnih stručnjaka i korisnika asistivne tehnologije i potpomognute komunikacije iz 9 zemalja. Za vrijeme konferencije sudionici su imali mogućnost isprobati različita pomagala za osobe s invaliditetom, od asistivne tehnologije za pristup računalu do potpomognute komunikacije, te pogledati izložene poster prezentacije terapeuta iz Hrvatske i drugih zemalja koji u svom radu koriste asistivnu tehnologiju i/ili se bave potpomognutom komunikacijom. Konferencija je bila podijeljena na 3 tematska područja: „Stvaranje mogućnosti“, „Pomagala za kvalitetniji život“ te „Korisnik u fokusu“.
Na konferenciji su prisustvovali i djelatnici Centra za autizam; Željka jakšić, Martina Gregorina, Radmila Amanović, Alen Conjar, Sanja Strukan Tocigl, Vojko Rožmanović, Jadranko Lisak, Vesna Alandžak i Renata Vragović, a nove će spoznaje o asistivnoj tehnologiji kroz stručne aktive i predavanja prenijeti svojim kolegama i suradnicima.
Više o konferenciji možete pročitati na www.ataac.eu
Opširnije:Konferencija o naprednoj tehnologiji za osobe s invaliditetom održana je 1. i 2. rujna
Nakon uspješne nastavne i radne godine, zasluženo smo već 14. godinu za redom, otišli na ljetovanje u naše odmaralište u Selinama. Ljetovanje je realizirano u 10 smjena ( tri smjene osnovnoškolskog programa autizma, dvije smjene programa intelektualnih teškoća i pet smjena program odraslih osoba s autizmom) u vremenskom periodu od 28.lipnja do 6.rujna 2016.godine.
Polaznici su uživali u kupanju, večernjim izlascima na omiljene slastice, plesu u discu i drugim ljetnim aktivnostima, nezaobilazne su nam bile proslave rođendana uz torte i prigodne poklone. Ovo ljetovanjeuz puno sunca i ugodne topline, bilo je i razdoblja kada nas je bura malo propuhala. Kada bi zapuhala bura aktivnosti bi se mijenjale, odlazilo se u štetnje poučnom stazom Paklenica, izlete u Starigrad i Zadar,organizirane su razne radionice: aerobika, pjesme uz pokret, karaoke, likovne radionice ...A svi smo se veselili kada bi zamirisao naš veliki roštilj. Ovo ljeto ćemo pamtiti po tome što su nas na večer zabavljali veliki skakavci i žabice koje bi dolutale u naše dvorište.
Za lijepoga vremena na plaži smo uživali u moru, neki su naučili plivati, dok su neki svladavali strah od vode, a drugi uživali u pecanju ili u igri na plaži.
Zahvaljujemo voditeljima smjena: Alenu Conjaru, Sandri Jadrijević, Jadranku Lisaku, Zlatici Martinović, Slavici Novaković, Tanji Biloglav i Darku Šanteku, vozačima na sigurnom prijevozu:Gigi, Miši, Marijanu, Velidu, Tončiju, Zvonku i Davoru. Zahvaljujemo i svim osobama u pratnji koje su prihvatile dodatna zaduženja prijevoza kombijem u Selinama i provođenja zdravstvenog programa, kao i našim dragim kuharicama koje su nam pripremale ukusna jela Biljani, Ani i Dragici. Hvala svim zaposlenicima koji su se rado odazvali kao pratnja našim polaznicima na ljetovanju.
Program stručnog skupa možete pogledati OVDJE
Dana 09.06.2016.g. priredili smo završnu priredbu za naše goste i roditelje koja se održala u sportskoj dvorani Centra za autizam.
Na početku priredbe svim prisutnima obratila se ravnateljica gospođa Žarka Klopotan prigodnim pozdravnim govorom, a posebno je zahvalila svim našim dobročiniteljima koji tijekom godine prate naš rad te nam pomažu raznim donacijama. Učenici i njihovi učitelji prikazali su nam što su naučili i posebno osmislili za ovu priredbu. Naši uvijek dobrodošli i dragi gosti iz OŠ Vjenceslava Novaka, otplesali su kaubojski ples s učenicima iz osnovnoškolskog programa autizam. Treba naglasiti veliki uspjeh dvoje naših učenika koji su odradili odličan nastup sviranjem klavira. Cijela priredba je bila puna pjesme, plesa, folklora i prigodnih recitacija. Publika je nastupe naših učenika nagradila velikim pljeskom.
Nakon završetka priredbe, zadovoljni uzvanici su se uputili prema blagovaonici na službeno otkrivanje televizora kojeg su donirale članice Kluba supruga vojnih izaslanika u Republici Hrvatskoj. Tom je prilikom Centar na poklon dobio veliki televizor uz najbolje želje za napredak, a zahvaljujući nesebičnoj donaciji biti će podignuta kvaliteta rada Centra. Ravnateljica je zahvalila na donaciji te je uslijedilo službeno uključenje televizora prilikom kojeg smo pogledali kratak video uradak koji smo sinimili zajedno s našim učenicima. Ovom prilikom se zahvaljujemo svima na jednom predivnom danu ispunjenim lijepim i pozitivnim trenucima.
Nakon toga je uslijedio domjenak, za koji su zaslužne naše kuharice te izložba likovno-kreativnih radova učenika naše škole.
U nastavku pogledajte dio atmosfere s završne priredbe i službeno otvorenje donacije.
Opširnije:Završna školska priredba i donacija TV prijemnika članica Kluba supruga vojnih izaslanika
Opširnije:Likovna radionica Hrvatskog školskog muzeja u Centru za autizam
U svibnju 2016. godine, petnaestu godinu za redom posjetili su nas studenti sestrinstva s UWE i proveli u Centru za autizam dva tjedna.
Ove godine bilo je puno zainteresiranih studenata koji su bili željni iskustva u radu CZA te nas je posjetilo njih 26-ero u pratnji svojih profesora NickaPreddy i DorendeMackie.
Studenti su kao i prethodnih godina bili raspoređeni u dvije grupe. Prema rasporedu posjetili su sve programe: Predškolski program, Program stanovanja i radionice na lokaciji u Dvorničićevoj ulici, Stambene zajednice u naselju Sopnica- Novi Jelkovec, Program za učenike s intelektualnim teškoćama, Program za učenike s autizmom te radionicu Potkova u sklopu lokacije u Vile Velebita.
Zadaća studenata bilo je prvenstveno promatranje rada s korisnicima, također su imali priliku uključiti se u neposredan rad sa njima te na taj način razvijati i svoja osobna iskustva, komunikaciju, samosvijest i učenja o samome sebi.Podijelili smo sa njima našu svakodnevnicu, razmijenili iskustva u radu s osobama sa posebnim potrebama u Hrvatskoj i Velikoj Britaniji i nastojali njihov boravak učiniti što ugodnijim.
Povratne informacije dobili smo od njihovih profesora. Kao i svih godina do sada posjet je zaključen kao vrlo uspješan te se unaprijed veselimo ponovnoj suradnji za godinu dana.
Opširnije:POSJET STUDENATA S UNIVERSITY OF THE WEST OF ENGLAND
Savez edukacijskih rehabilitatora je i ove godine u suradnji s Edukacijsko-rehabiltacijskim fakultetom organizirao Kongres u Varaždinu 28.-30.04.2016. Centralna tema je bila „IZAZOVI INKLUZIVNOG ODGOJA I OBRAZOVANJA“ sa sljedećim podtemama:
Oblici sudjelovanja su bili:
Na ovogodišnjem Kongresu su sudjelovali mnogobrojni izlagači između ostalog i djelatnici iz Centra za autizam s raznim temama:
Sanja Vranić: PRIPREMA ZA ŠKOLU DJECE S POREMEĆAJEM IZ AUTISTIČNOG SPEKTAR
Odlazak iz vrtića i polazak u školu velika je prekretnica za svako dijete, zato je važna dobra pripremljenost za školu.Današnja tendencija vrtića je učenje kroz igru i integrirano učenje .
Spremnost za školu treba biti: fizička, intelektualna, socijalna i emocionalna. Tehnike pripreme za školu su brojne u CZA najčešće koristimo tri tehnike, koje su se u praksi pokazale najučinkovitije i to: upoznavanje sa školom, socijalne priče i odbrojavanje.
Upoznavanje sa školom uključuje:
Socijalne priče su strukturirane intervencije za bolje razumijevanje socijalnih situacija, bave se različitim socijalnim situacijama kroz koje djeca uče socijalno prihvatljivo ponašanje.
Odbrojavanje je kalendarska priprema za školu u kojoj odbrojavamo mjesece, tjedne i dane do početka škole. Završetak vrtića je ujedno i početak jednog novog velikog životnog razdoblja – školovanja.
Anita Poslon, Ljiljana Umićević, Ivana Sladić-Kljajić: PROJEKT BOGATSTVO RAZLIČITOSTI: UČENJEM DO RAZVIJANJA TOLERANCIJE U UČENIKA PREDMETNE NASTAVE
U projekt „Bogatstvo različitosti (Što je tolerancija?)“ koji je dio projektne nastave školskoga kurikuluma OŠ Granešina i Centra za autizam Zagreb bili su uključeni učenici svih sedmih razreda OŠ Granešina te petnaest učenika osnovnoškolskoga programa djece i mladih s poremećajem iz autističnoga spektra (PAS). Učenici sedmih razreda u studenome 2015. godine sudjelovali su u edukativnoj radionici o autizmu koju su održali njihovi razrednici na satu razrednika. Zatim su učenici redovne škole bili su u posjetu učenicima s autizmom. U prosincu 2015. učenici s autizmom bili su u uzvratnome posjetu učenicima redovne škole. Organizirano je druženje u školskoj knjižnici gdje su učenici imali priliku razvijati prijateljstva i toleranciju jedni prema drugima.
U siječnju 2016. godine učenici 7. razreda OŠ Granešina ispunjavali su test znanja o autizmu, kao i učenici svih osmih razreda koji nisu sudjelovali u edukativnoj radionici i nisu bili u posjetu učenicima s autizmom. Testiranjem statističke značajnosti razlika između aritmetičkih sredina dobivenih na testu znanja između učenika sedmih i osmih razlika dobiven je značajno veći prosječni rezultat u učenika sedmih razreda koji su prošli edukaciju o osnovnim značajkama autizma u odnosu na učenike osmih razreda koji nisu prošli takvu edukaciju. Takav bi se rezultat mogao shvatiti kao doprinos razvoju tolerancije prema osobama s PAS-om jer se tolerancija uči te razvija i usvajanjem znanja o određenim skupinama u društvu koje doprinose njegovoj raznolikosti.
Ana Ružić, Sanja Blažević, Jasmina Stošić, Jasmina Frey Škrinjar: OSNAŽIVANJE RODITELJA DJECE S POREMEĆAJEM IZ SPEKTRA AUTIZMA – RAZVOJ EDUKACIJE „POZITIVNI PRISTUPI AUTIZMU“
Edukacija roditelja i članova obitelji djece s poremećajem iz spektra autizma može smanjiti stres roditelja, povećati kvalitetu života obitelji te poboljšati osobne, obrazovne i socijalne ishode za osobe s poremećajem iz autističnog spektra i njenu obitelj. Međutim, u mnogim zemljama, kao i u Hrvatskoj su takve edukacije rijetke, ne provode se dosljedno i nisu dostupne svim obiteljima.
U ovom radu će se prikazati trogodišnji ERASMUS+ projekt „Equity and Social Inclusion through Positive Parenting“ (ESIPP) financiran od Europske komisije u okviru kojeg su se okupili roditelji djece s PSA, stručnjaci i znanstvenici iz 5 zemalja Europske unije (Ujedinjeno Kraljevstvo, Cipar, Makedonija, Belgija i Hrvatska) s ciljem da u okviru strateškog partnerstva razviju i evaluiraju edukaciju za roditelje i članove obitelji djece s PSA. Partneri iz Hrvatske su Edukacijsko – rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Centar za autizam Zagreb. Suradnik na projektu je i Udruga za skrb o autističnim osobama Rijeka. Specifični ciljevi projekta su:
Zahvaljujemo se i čestitamo organizatorima na još jednom uspješno organiziranom kongresu. S veseljem očekujemo iduću godinu!!!
Opširnije:Savez edukacijskih rehabilitatora Hrvatske, Kongres 2016.
Prvenstvo Hrvatske u kuglanju na 9 čunjeva, klasičan način za osobe s intelektualnim teškoćama održano je 5. travnja 2016. godine u kuglani Pongračevo – Zagreb.
Organizator je bio Športsko društvo Specijalni športovi „Luč“ pod pokroviteljstvom Specijalne olimpijade Hrvatske.
Natjecanje se održavlo po pravilima Specijalne olimpijade i organizatora.
Natjecatelji su osvojili:
Osnovnoškolski program - autizam
4. mjesto MATEO KOLAR
Osnovnoškolski program - intelektualne teškoće
2. mjesto ANDREJ MIKLEC
3. mjesto TEA SUDARIĆ
Program odraslih osoba s autizmom
4. mjesto IVANKA PAVLINEC
6. mjesto SILVESTAR ŠKOFIĆ
Povodom obilježavanja Svjetskog dana svijesti o autizmu Centar za autizam i Hrvatski školski muzej organizirali su 21. travnja 2016. kreativnu radionicu „Šarene slagalice prijateljstva“.
Radionica je bila namjenjena učenicima iz Centra za autizam u pratnji njihovih profesorica Sandre Rožman i Đurđice Sokolić te učenicima 4c razreda Osnovne škole Izidora Kršnjavoga u pratnji profesora Marka Štroka.
U realizaciji radionice pomogle su Ivana Dumbović Žužić, viša muzejska pedagoginja, Kristina Gverić, kustosica, zamjenica ravnateljice i Sanja Nekić, kustosica u Hrvatskom školskom muzeju. Radionici je nazočila ravnateljica Centra za autizam prof. Žarka Klopotan. Profesorice Katarina Crnoja i Ksenija Sambol iz Centra za autizam osmislile su, pripremile i realizirale radionicu „Šarene slagalice prijateljstva“.
Nakon razgledavanja vrlo zanimljive i edukativne izložbe „Bertuchovo slikovno carstvo“ u prostorijama Hrvatskog školskog muzeja, usljedili su srdačni pozdravi, predstavljanje i nekoliko uvodnih riječi, a zatim su učenici, profesori i pedagoginje krenule na veselo, šareno, kreativno druženje.
Radionica je bila koncipirana kroz nekoliko kreativnih tehnika:
1) Izrada slagalica od magnetnog papira uz pomoć Sizzix stroja te njihovo bojanje, oslikavanje, ukrašavanje drvenim bojicama, flomasterima ili izrezanim motivima
2) Oslikavanje, bojanje i ukrašavanje slagalica od gipsa sa magnetom na poleđini. Učenici su ih ukrašavali akrilnim bojama, temperama, vodenim bojama, salvetnom tehnikom, kontur pastama ili tehnikom šabloniranja
Svaki učenik za svoju slagalicu uz pomoć Sizzix stroja mogao je izraditi i prikladnu kutiju te ju ukrasiti tehnikom embosiranja odnosno otiskivanjem reljefa.
Uz iznimno mnogo kreativnih ideja učenici su vidno zadovoljni uživali u zajedničkom druženju.
Radionica je završila razgovorom uz slatkiše i sok te podjelom zahvalnica za sudjelovanje na radionici. Radosni i ponosni sa svojim šarenim slagalicama u rukama učenici i profesori uputili su se u svoje škole, sa nekim novim idejama i planovima o daljnjoj suradnji i ponovnom susretu.
Opširnije:KREATIVNA RADIONICA „ŠARENE SLAGALICE PRIJATELJSTVA“