KONFERENCIJA O ASISTIVNOJ TEHNOLOGIJI I POTPOMOGNUTOJ KOMUNIKACIJI 2017.

U Zagrebu, u Hotelu Westin od 13. do 15. rujna 2017. održana je po drugi puta Konferencija o asistivnoj tehnologiji i potpomognutoj komunikaciji. Konferenciju je organizirao stručni tim organizacije E-glasa s cjenjenim prof. Miroslavom Vrankićem na čelu, a uz stručnu podršku Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu. Na Konferenciji je sudjelovalo 32 predavača iz 9 zemalja, a procijenjeno je da je sudjelovalo oko 900 stručnjaka, studenata i roditelja.

Iz Centra za autizam sudjelovalo nas je desetak tako da su bili zastupljeni svi programi Centra. Program Konferencije podijeljen je na sljedeća tematska područja: djeca s teškoćama u razvoju u obitelji, vrtiću i školi, predstavljanje pružatelja usluga (bolnice, centri za odgoj i obrazovanje) i asistivna tehnologija za samostalan život, rad i učenje. Kao i lani, najpopularnija su bila predavanja Johna Costella iz Dječje bolnice u Bostonu, direktora Programa za potpomognutu komunikaciju, a koji je prikazao proces procjene u izboru komunikacijskih alata i strategija za svako dijete / osobu. A potom i predavanja IanaBeana iz Ujedinjenog Kraljevstva koji ima dugogodišnje iskustvo u primjeni potpomognute komunikacije u odgoju i obrazovanjukao učitelj i supervizor. Nama koji radimo s djecom / osobama iz spektra autizma, najzanimljivija su bila predavanja JenniferAbramsoni GlennaDobbsa. JenniferAbramsoniz Dječje bolnice u Bostonu bavi se razvojem jezika kod djece s poremećajima iz autističnog spektra i ona je s teorijskog stajališta prikazala program razvoja pojedinih komunikacijskih funkcija jezika i primjerenih metoda rada.GlennDobbs iz Connecticuta, otac dječaka, danas mladića s teškom kliničkom slikom autizma, počeo se iz nužde baviti inovacijama u izradi komunikatora kompatibilnog za Picture Exchange CommunicationSystem (PECS). Izradio je komunikator koji nema dinamički zaslon jer ga njegov sin nije mogao koristiti, koristio se tehnologijom koja se koristi za kartice za elektronsko otvaranje vrata i ugradio je u kartice za Picture Exchange CommunicationSystem kako bi omogućio zvučno čitanje kartica, i na kraju je proizveo komunikator kojeg njegov sin ne može razbiti, koji je otporan na prelaženje automobila preko njega. Danas ima firmu koja proizvodi takve komunikatore.

Svi predavači su posebno naglašavali važnost motivacije za komunikaciju, odnosno da će dijete / osoba prihvatiti potpomognutu komunikaciju i komunicirati vezano uz teme o kojima želi komunicirati s nama, a ne vezano uz teme koje se nama čine bitnim za dijete / osobu. Isto tako su naglasili da sustav potpomognute komunikacije djetetu / osobi mora biti stalno na raspolaganju, čak i vani na kiši dok vozi bicikl, a ne samo tijekom tretmana ili u školi. U skladu s time razvijaju se nisko, srednje i visoko tehnološka rješenja pomagala otpornih na različite uvjete, ponašanja korisnika i životne situacije. Posebno je naglašena potreba primjene potpomognute komunikacije u zdravstvenom sustavu, kako kad je riječ o zdravstvenim intervencijama djece / osoba s invaliditetom tako i kod osoba koje su doživjele neku traumu ili teži zdravstveni incident zbog kojeg trenutno postaju neverbalne osobe. Svijest o potrebi potpomognute komunikacije za pojedine kategorije ljudi tek se razvija, pa su ove godine u fokus stavljene osobe s različitim vidovima demencije.Svi su se složili da je nezamislivo  provoditi odgojno-obrazovnu integraciju djece s teškoćama u razvoju bez pružanja potpomognute komunikacije, a onda i bez asistivne tehnologije. U Republici Hrvatskoj još uvijek nije jasno riješeno kako će dijete / osoba ostvariti mogućnost dobivanja komunikacijskog pomagala. Neki uspiju ostvariti kroz donacije, neki putem škole uz podršku MZOS i lokalne uprave, a neki tek kad se zaposle putem Fonda za profesionalnu rehabilitaciju. Pa ipak razvoj pametnih telefona i tableta (posebno su iskoristiva rješenja AppleovogiPod-a) koji imaju integrirane aplikacije koje pretvaraju sliku ili tekst u zvučni zapis, omogućuje većem broju neverbalne ili slabo verbalne djece / osoba da se njima služe kao komunikacijskim pomagalom.

Tijekom Konferencije imali smo mogućnost vidjeti i isprobati najnoviju asistivnu tehnologiju kako onu za komunikaciju i obrazovanje, tako i onu koja omogućuje signaliziranje npr. epileptičnog napada pa i sustav upravljanja domom putem glasa ili tipkala. Proizvođači su na radionicama predstavili najnoviju visoku tehnologiju i mogućnosti primjene kod ciljanih korisnika. Organizacija E-glas kao posrednik, omogućava da se mnoga od tih pomagala posude na probni rok prije odluke o kupovini. Također smo naučili da je naše znanje i motivacija korisnika važnija od tehnologije. Odnosno da će uvijek biti potrebna nisko i srednje tehnološka sredstva i da se na njima najbolje uči potpomognuta komunikacija. Nova saznanja prenijet ćemo kolegama a dio svakako ugraditi u naš stručni tretman. 

Opširnije:KONFERENCIJA O ASISTIVNOJ TEHNOLOGIJI I POTPOMOGNUTOJ KOMUNIKACIJI 2017.

Mobilni stručni tim u OŠ Malešnica

Dana 1. rujna 2017. godine u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje pružena je podrška učiteljima i nastavnicima OŠ Malešnica u radu s učenicima iz spektra autizma od strane Mobilnog stručnog tima Centra za autizam. Teme predavanja i interaktivnih vježbi bile su:

1.  Nepoželjni oblici ponašanja- razumijevanje i praktične strategije,
     Sanja Aguila Munoz, 
prof. rehabilitator

2. Didaktičko-metodičke prilagodbe u nastavi za učenike iz spektra autizma,
     mr. Ljiljana 
Umićević, prof defektolog i

3. Socijalne priče u radu s učenicima iz spektra autizma,
    Ivana Sladić-Kljajić, psiholog.

Suradnja Mobilnog stručnog tima i OŠ Malešnica i dalje će se nastaviti kroz druge oblike podrške učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učiteljima odnosno nastavnicima škole.

Opširnije:Mobilni stručni tim u OŠ Malešnica

Humanitarni malonogometni turnir "Mario Kostanjevec-Kosta"

Dragi prijatelji, ovog vikenda se održava Humanitarni malonogometni turnir "Mario Kostanjevec-Kosta". Ove ćemo godine donirati cjelokupni prihod turnira u Centar za Autizam, kojom prigodom smo i ove godine otisnuli službene majice turnira. Kupnjom majice po cijeni od 60 kn ujedno se možete učlaniti i u našu udrugu Nema predaje, putem koje smo dosad, ali ćemo i u budućnosti pomagati djeci oboljeloj od malignih bolesti. Cilj je plemenit, hvala vam unaprijed na kupnji majice i učlanjenju u udrugu. Vidimo se za vikend na školskom igralištu OŠ Vjenceslava Novaka Zagreb! Dođimo s obiteljima u što većem broju, pokažimo veliko srce i podržimo one kojima je pomoć potrebna! Hvala!

Obavijest preuzeta s ove stranice Facebooka

PODD (Pragmatična Organizacija Dinamičnog Displeja)

U Zagrebu je 30.06.i 01.07.2017. u organizaciji Udruge Anđeli održana Uvodna radionica za izradu PODD komunikacijske knjige.

Radionici su prisustvovale djelatnice iz sva 4 programa Centra za autizam: Katarina Landripet Harapin, Sanja Strukan Tocigl, Tanja Biloglav i Ivana Stojak.

Predavanja je održala Edda Medici iz Danske koja je jedini demonstrator u Europi ovlašten za držanje uvodnih radionica izvan svoje matične zemlje. Ostali demonstratori kojih je svega 5, smiju održavati radionice samo u svojim zemljama, dok naprednu radionicu održava jedino osnivačica metode.

Što je PODD (PragmaticOrganisationDynamicDisplay)?

PODD je prvenstveno način organizacije vokabulara za komunikaciju U BILO KOJE VRIJEME. PODD je 2007. razvila i autorski zaštitila GaylePorter(Melburn, Australia-Centar za edukaciju osoba sa cerebralnom paralizom) koja je govorni patolog sa 30 godišnjim iskustvom rada sa ljudima sa kompleksnim komunikacijskim potrebama. PODD su primarno počeli koristiti kod osoba s cerebralnom paralizom. Gayle Porter svoj rad bazira na normalnom djetetovom govornom razvoju i činjenici da se jezik može razvijati samo ako se upotrebljava.

Po čemu se PODD razlikuje od ostalih slikovno potpomognutih metoda?

Kao što i samo ime kaže: displeji knjige su organizirane pragmatično, po kategorijama i na način da doista svaki korisnik knjige potpuno samostalno, bez navođenja druge osobe izražava SVOJE mišljenje, želje, potrebe.

Jednako tako, ova metoda traži partnera-uvijek se radi o dvije osobe koje KOMUNICIRAJU. Također treba naglasiti da slikovna komunikacija nikako ne isključuje govor onoga koji dijete uči. Dapače, govor je uvijek prisutan ali se mora znati pronaći mjera.

Smisao ove metode nije samo u činjenici da netko izrazi svoju potrebu, već da sa drugom osobom komunicira, da je primijećen i shvaćen.

PODD knjige se izrađuju timski: terapeut, učitelj, roditelj, psiholog te je svaka knjiga individualizirana. Jednom kada knjiga postane dio života pojedinog djeteta, on ju nosi svugdje sa sobom, a koncipirana je tako da i onaj koji nije upoznat sa metodom i potpuni je laik u tome može uz dobro vođenje razumijeti što dotično dijete želi.

PODD se koristi kroz 2 oblika:

-komunikacijske knjige

-prilagođene stranice na elektroničkim pomagalima.

Možda bi iznenadilo, kada je već sve izraženija upotreba elektronskih komunikatora, da Gayle Porte, odnosno njena škola, preferira komunikacijsku knjigu (u papirnatom obliku).

Postoje tri različita oblika komunikacijske knjige, različiti nivoi početka primjene same knjige, a konačni oblik knjige ovisi o samom korisniku odnosno o njegovom usvajanju metode, kognitivnim mogućnostima kao i općem funkcioniranju.

Iako se metoda početno primjenjivala kod osoba s cerebralnom paralizom, sve više se primjenju i kod ostalih poremećaja pa tako i kod osoba s poremećajem iz autističnog spektra.

Opširnije:PODD (Pragmatična Organizacija Dinamičnog Displeja)

IZLOŽBA LIKOVNIH RADOVA DJECE IZ PREDŠKOLSKOG PROGRAMA CENTRA ZA AUTIZAM ZAGREB

GLEDAMOSTVARAMOUČIMO!

 

Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se ove godine jubilarni, deseti put, pod motom „Rušimo zajedno barijere autizma – izgradimo pristupačno društvo“.

Brojnim aktivnostima, predavanjima, stručnim skupovima, radionicama i događanjima u Zagrebu, kao i u cijeloj Hrvatskoj, obilježeni su ovogodišnji Dani autizma.

Kao dio manifestacije, Gradska knjižnica Vladimira Nazora, u Vodovodnoj ulici  13, u svom Odjelu za djecu i mladež, drugu godinu za redom ugošćuje izložbu likovnih radova naših predškolaca. Izloženi radovi nastali su korištenjem različitih likovnih tehnika: crtanjem flomasterima i olovkom,slikanjem vodenim i tempera bojama, voštanim pastelama, kolažem, grafičkim otiskivanjem i modeliranjem plastelinom, a tematski su podijeljeni u deset cjelina, s likovnom tematikom  i motivima koji su bliski i prilagođeni djeci predškolskog uzrasta.

Imajući u vidu da djeca s autizmom najveće teškoće imaju u području komunikacije i socijalizacije, svaka aktivnost koja potiče „otvaranje“ djeteta  neopisivo je važna u njihovom procesu učenja, odrastanja, te upoznavanja i prihvaćanja svijeta koji ih okružuje. Iz tog je razloga likovna terapija i općenito likovno izražavanje jedno od najvažnijih sredstava neverbalne komunikacije, a likovne aktivnosti su neprocjenjivi dio rehabilitacije djece s autizmom.

Ova izložba likovnih radova naših predškolaca pruža nam priliku da „čujemo“ što djeca „govore“ svojim vizualnim jezikom i likovnim govorom – bojama, linijama, oblicima…

Cilj izložbe je pokazati javnosti da djeca s autizmom, kao i sva druga djeca, mogu i znaju gledati…,stvarati…, učiti!

Izložba se može razgledati od 17.svibnja do 9.lipnja 2017.

Radno vrijeme knjižnice: pon –pet  8.00 – 20.00,   sub 8.00 – 14.00

 

Ljiljana Horvatić, prof. likovne kulture

Likovni terapeut u vrtiću CZA

Opširnije:IZLOŽBA LIKOVNIH RADOVA DJECE IZ PREDŠKOLSKOG PROGRAMA CENTRA ZA AUTIZAM ZAGREB

POSJET SABORSKIH ZASTUPNIKA

Centar za autizam posjetili su 16. svibnja 2017. godine saborski zastupnici:  Ivan Ćelić,dr.med., dr.sc. Irena Petrijevčanin – Vuksanović i Ljubica Lukačić, dipl. iur. Rado su se odazvali pozivu da se bolje upoznaju s radom i statusom Centra, uslugama koje Centar pruža i profilom korisnika kojima pruža usluge. Naime,  gotovo svake godine vezano uz Godišnje izvješće Ureda pravobraniteljice za osobe s invaliditetom u Hrvatskom saboru spominje se naš Centar, pa držimo da je izuzetno važno da saborski zastupnici budu upoznati s temeljnim informacijama o njegovom radu i vide uvjete u kojima se provode programi. Nakon razgovora s ravnateljicom Centra za autizam Žarkom Klopotan, dipl.def. i predstavnicima tijela Centra, obišli su osnovnoškolske programe i program stanovanja i zdravstvene zaštite. Pokazali su interes za upoznavanje s korisnicima i obećali svoju podršku u razvijanju kvalitete skrbi u okvirima svoga djelovanja.

Opširnije:POSJET SABORSKIH ZASTUPNIKA

INKAZ

U kazalištu „Trešnja“ 11. i 12.svibnja 2017. godine održan je 15. INKAZ - međunarodna smotrakulturno-umjetničkog stvaralaštva djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom.  Uz sudjelovanje 56 ustanova, nastupilisu i učenici osnovnoškolskog programa autizma, Anđela Hrstić i Samuel Štajcer. Anđela je otpjevala pjesmu „Neka cijeli ovaj svijet”, a Samuel je znakovnim jezikom prikazao pjesmu. Dobili smo pohvale i veliki aplauz.

Do kazališta „Trešnja“vozili smo se autobusom i tramvajem, bilo je zanimljivo i uzbudljivo. Nakon jutarnje probe, vrijeme do nastupa iskoristili smoodlaskom na pizzu i coca-colu, bilo je jako fino.

Nekoliko fotografija i snimka nastupa dočarat će vam naš lijepo ispunjen i proveden dan. 

Opširnije:INKAZ

Osvojeno prvo mjesto na Natječaja za likovne, literarne i foto radove djece i mladih

Pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja, u Zagrebu je 9. svibnja 2017. održana svečana dodjela nagrada pobjednicima Natječaja za likovne, literarne i foto radove djece i mladih. 

Natječaj za likovne, literarne i foto radove djece i mladih predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta te djece i mladih s posebnim obrazovnim potrebama iz Republike Hrvatske na temu katastrofa i snaga sustava civilne zaštite provodi Državna uprava za zaštitu i spašavanje, a ima za cilj podizanje svijesti o postojanju rizika od katastrofa. Teme za izradu radova vezane su za prirodne i tehničko - tehnološke nesreće i katastrofe koje se pojavljuju u Hrvatskoj i u svijetu, kao i uz djelovanje žurnih službi. 

Svečanost su svojim dolaskom uveličali izaslanik predsjednika Vlade RH - državni tajnik Ministarstva znanosti i obrazovanja Hrvoje Šlezak, pomoćnik ministra unutarnjih poslova Damir Trut, izaslanik načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske brigadni general Krešo Tuškan, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Jadranka Žarković-Pečenković, v.d. ravnatelja Hrvatskog centra za razminiranje Ante Brkljačić te izaslanik gradonačelnika Grada Zagreba Željko Basta. 

Na ovogodišnji Natječaj, koji je bio otvoren od listopada prošle, do kraja veljače ove godine, pristiglo je preko 4 500 radova u ukupno osam kategorija.

Nakon selekcije na županijskim razinama, po tri najbolja rada iz svake kategorije poslana su u sjedište Uprave radi konačnog odabira najboljih radova.

U suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom i Ministarstvom znanosti i obrazovanja odabrani su najkvalitetniji radovi. 

U kategoriji likovnih radova učenica i učenika s posebnim obrazovnim potrebama treće mjesto osvojio je David Miholančan iz Centra za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju Virovitica, drugo mjesto osvojila je Marija Krupljan iz „V. osnovne škole Bjelovar“, a prvo mjesto je osvojio je Jurica Orlović iz Centra za autizam Zagreb. Nagrade dobitnicima uručio je pomoćnik ministra unutarnjih poslova Damir Trut. 
 
U glazbenom dijelu svečanosti nastupio je Damir Kedžo, a kroz svečanost dodjele nagrada i priznanja pristune je vodila glumica i voditeljica Doris Pinčić Rogoznica.


Sambol Ksenija, dipl. defektologinja

 

Opširnije:Osvojeno prvo mjesto  na Natječaja za likovne, literarne i foto radove djece i mladih

CAP – program prevencije zlostavljanja djece

Educiran tim CAP (Child Assault Prevention) pomagača (Renata Adamović, Ljubica Bačeković i Spomenka Kolak)  tijekom ove školske godine počeo je provoditi program primarne prevencije zlostavljanja djece i mladih. Cilj Special Needs CAP programa je osnažiti učenike u razumijevanju svojih prava na samostalnost i sigurnost te ih  poučiti  prepoznavanju  zlostavljanja.

Prvotno je u tu svrhu održano predavanje za sve djelatnike CZA  te predavanje za roditelje.  Uslijedila je provedba radionica u razrednom odjeljenju za učenike od petog do osmog razreda, u trajanju od pet dana.  Učenici su, zajedno sa svojim učiteljicama Marinom Andričić i Anom Leom Jurak bili visoko motivirani za aktivno sudjelovanje, te s nestrpljenjem očekivali CAP tim. Izuzetno su dobro reagirali na igrokaze koji predočavaju situacije ugrožavanja osobnih granica. Naučili su kako spriječiti i reagirati na bilo koji oblik doživljenog verbalnog, fizičkog ili seksualnog nasilja.

Program će se nastaviti provoditi u sljedećoj školskoj godini  u razredima i odgojno-obrazovnim skupinama.

Regionalni trening centar  CAP programa za Hrvatsku je Udruga roditelja Korak po korak. Više na linku http://www.udrugaroditeljakpk.hr/

Opširnije:CAP – program prevencije zlostavljanja djece

Kalendar šk.god.2023/24

Tražilica