Centar za autizam Zagreb

Autizam i kako ga prepoznati

Autizam je neurobiološki razvojni poremećaj mozga.

   Obilježja autizma su: 

  • teškoće u socijalnim interakcijama,
  • teškoće verbalne i neverbalne komunikacije
  • neuobičajeno ponašanje, ograničene aktivnosti i interesi te različite motoričke smetnje i stereotipije

 

    Poremećaji iz autističnog spektra obuhvaćaju Autistični poremećaj, Rettov poremećaj, Dezintegrativni poremećaj u djetinjstvu, Aspergerov poremećaj, Pervazivni razvojni poremećaj neodređen, uključujući i atipični autizam.

 

Uzroci autizma?

Unatoč nizu istraživanja, nisu posve razjašnjeni. Znanstvena istraživanja ukazuju na to da se radi o nasljednom neurorazvojnom poremećaju, o utjecaju faktora okoliša, a češće se javlja kod dječaka nego kod djevojčica (4,3:1).

 

Je li suvremeni svijet suočen sa svojevrsnom «epidemijom» autizma?        

Podaci ukazuju na to da se pojavnost autističnog poremećaja u proteklih 50 godina povećala čak 15 puta; najnovija istraživanja procjenjuju pojavnost poremećaja iz autističnog spektra na otprilike 20 na 10 000 novorođenih. Procjenjuje se da u Hrvatskoj živi oko 8 000 osoba s autizmom.

Prividno povećanje prevalencije autizma rezultat je preciznije dijagnostike, promjene dijagnostičkih kriterija i veće senzibilizacije javnosti za probleme osoba sa autizmom.

 

Što svako dijete s autizmom želi da znate?

  • Ja sam dijete s autizmom. Ja nisam «autističan». Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu.
  • Moja percepcija je poremećena. To znači da uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi i okusi, kretnje koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu mogu biti vrlo bolno iskustvo za mene.
  • Molim vas razlikujte neću (ne želim) i ne mogu (nisam u mogućnosti to napraviti). Receptivni i ekspresivni jezik meni su podjednako teški.
  • Ja razmišljam vrlo konkretno. Doslovno interpretiram jezik.  Fraze, igre riječima, dosjetke, nijanse u izgovoru i sarkazam nisu nešto što ja razumijem i molim vas nemojte ih upotrebljavati u razgovoru.
  • Budite strpljivi s mojim ograničenim rječnikom. Meni je teško izreći što u stvari trebam/želim kada ne znam izraziti riječima ono što osjećam. Pripazite na moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost ili druge znakove koji upućuju da nešto nije u redu.
  • Izražavanje i jezik ne idu mi baš sjajno, bolje mi ide vizualno učenje. Radije mi pokažite kako treba nešto učiniti nego da mi to pokušate objasniti riječima.
  • Usmjerite se na ono što mogu i znam učiniti, radije nego na ono što ne mogu ili ne znam. Kao i ostala djeca, lakše mi je učiti u okruženju koje uvažava različitosti.
  • Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s ostalom djecom u parku, no najčešće samo ne znam kako započeti razgovor ili druženje.
  • Pokušajte utvrditi koji su «okidači» mojih emocionalnih ispada. Ti ispadi, epizode, kako god da ih želite zvati, ma kako vama užasavajuće izgledali, meni su još strašniji događaj.
  • Zapamtite da se autizam događa meni, ne vama. Bez vaše podrške moje šanse za uspješno samostalno odrastanje su male. Uz vašu podršku, mogućnosti su veće nego što možda mislite. Vjerujte – ja sam toga vrijedan.


Budite moj odvjetnik i prijatelj, zajedno ćemo vidjeti kako daleko možemo stići!

 

UOČAVATE LI DJECU S AUTIZMOM?

 



 


Ima teškoće u interakciji s drugima.

Smije se ili hihoće bez vidljiva razloga.

Malo ili nimalo kontakta očima.

Izgleda neosjetljivo na bol.

Osamljuje se; distancirano ponašanje.

Vrti predmete.

Neobično je vezano i zaokupljeno predmetima.

Upadljivo je hiperaktivno ili krajnje pasivno.

Ne može učiti na uobičajen način.

Ustraje na jednoličnosti; pruža otpor promjenama u rutinama.

Ne pokazuje strah od opasnosti.

Ustrajno se, nemaštovito igra.

Ponavlja riječi ili fraze umjesto uobičajenog govora (eholalija).

Ne želi fizički dodir (maženje).

Ne reagira na verbalne pozive; ponaša se kao gluho.

Ima teškoće u izražavanju potreba; koristi geste ili pokazuje umjesto riječi.

«Tantrumi», «ispadi bijesa» - pokazuje izrazitu uznemirenost bez vidljivog razloga.

Neujednačene vještine fine i grube motorike – ne želi «pucati loptu», ali slaže kockice.

 

Kalendar šk.god.2023/24

Tražilica