U utorak 10.05.2022., nakon dvije i pol godine, ponovno smo otišli na tradicionalno hodočašće odjela Intelektualnih teškoća Centra za autizam u svetište u Mariju Bistricu.
Veliki odaziv učenika i njihova radost je bila očekivana jer na izletu dugo nisu bili zbog pandemije. U osunčanoj Mariji Bistrici sudjelovali smo na svetoj misi, na pobožnosti križnog puta i uživali u lijepoj prirodi zagorskih brda.
Vratili smo se u Zagreb sretni i u nadi da je vrijeme izolacije iza nas.
Majčin dan je blagdan koji se slavi u čast svim majkama, a u Hrvatskoj se obilježava svake druge nedjelje u svibnju. U četvrtak, 5. svibnja smo u našem Centru obilježili Majčin dan u sklopu radionice "Dan za moju majku", u kojoj su učenici sudjelovali u izradi prigodnih čestitki i buketa koristeći se likovnim tehnikama otiskivanja pomoću vilica, štambilja od spužvica i prstiju. Također je izrađen i prigodni pano, a cijelu radionicu krasila je pjesmica "Čestitka majčici".
Iako postoji jedan dan u godini, a to je 22. travnja, kad se posebno osvrćemo na potrebe našeg dragog planeta, važno je prijateljevati sa njime tijekom cijele godine, a posebno kroz odgovorno ponašanje; ne bacati smeće bilo gdje, nego u kante predviđene za njega - sortirati otpad, štedjeti energiju i vodu, što manje zagađivati zrak. More, sunce, svjež zrak koji udišemo, zemlja po kojoj hodamo također su naši prijatelji.
Kako bismo obilježili Dan planeta Zemlje i podsjetili se na važnost odgovornog ponašanja, 27. travnja obilježili smo kroz „Kolo prijateljstva”. Izvoditelji glazbeno-scenskog programa bili su učenici iz Centra za autizam sa svojim učiteljima, a . gosti učenici iz OŠ Vjenceslava Novaka. Voditeljica programa bila je stručna suradnica knjižničarka Maja Brajko-Livaković, velika prijateljica naše ustanove. Kroz niz točaka pokazali smo se koliko je važno brižno ophođenje prema našem velikom plavo-zelenom planetu i odali mu dužnu počast. Jedan od glavnih ciljeva „Kola prijateljstva” je interakcija učenika s autizmom i vršnjaka iz okolnih škola. Učenici 4. razreda OŠ Vjenceslava Novaka bili su vrlo aktivni tako da su zajedno sortirali otpad, plesali, sudjelovali u kvizu. Na samom početku je prikazan kraći, ali upečatljiv film: „Čuvari planeta" u kojem glume učenici Centra za autizam. Dvoje učenika imalo je nekoliko točaka sviranja na klavijaturi, pjevanja te recitiranja. Održana je i radionica na temu ekologije. Zajedničkim snagama u radionici su učenici napravili plakat te su za svoj trud dobili značke Čuvara planete. Na kraju programa su svi učenici, djelatnici i poneki roditelji zaplesali i zapjevali uz balone.
Program „Kolo prijateljstva” pozitivno je utjecao na podizanje samopouzdanja i razvoj socijalizacijskih vještina kod učenika s autizmom te senzibiliziranje djece iz susjedne škole za djecu s autizmom.
„Kolo prijateljstva“ organiziramo već niz godina u travnju kao sastavnicu programa obilježavanja Svjetskog dana svjesnosti o autizmu.
Kao što je prošlog tjedna bilo sa našim odraslim korisnicima, tako su ovog tjedna naši osnovnoškolci, odnosno učenici 14.odgojno obrazovne osnovnoškolske skupine, posjetili Nacionalni muzej moderne umjetnosti. To da naši učenici stvaraju prekrasne likovne radove i ptice na grani već znaju, no nije isto stvarati u sigurnosti škole i na nekom, nesvakidašnjem mjestu. Bilo da je riječ o učionici ili pak likovnom kabinetu, našim je učenicima taj prostor dobro poznat, siguran, prostor u kojem vole boraviti, stvarati, opustiti se i, naprosto, biti svoji. Ne čudi, dakle da je to prostor u kojem učenici stvaraju ta svoja prekrasna likovna ostvarenja. Ono što je neobično i što čudi jest da učenici slobodno i opušteno stvaraju u Hebrangovoj gotovo jednako kao i u Ljevakovićevoj. Prostor Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti našim učenicima je dobro poznat, u njemu se osjećaju ugodno i slobodno mogu stvarati. U jednakoj mjeri susreću se s poznatim i nepoznatim, očekivanim i iznenađujućim, s nečim sigurnim i s nečim novim i uzbudljivim. U pratnji su osoba koje dobro znaju i kojima vjeruju, ali ih u muzeju dočekuju dobro poznata lica kojima se uvijek vesele, baš kao starim prijateljima koje ne viđaju dovoljno često.
I ovoga nas je puta, naša dobra prijateljica, naše nasmiješeno vodstvo, muzejska pedagoginja, voditeljica pedagoškog odjela Iris Poljan, mag.educ.art provela izložbom Stroj u vrtu. No naši su osnovnoškolski učenici imali drugačiji zadatak od svojih starijih kolega. Učenici su inspiraciju tražili u radovima dvije umjetnice- Jadranke Fatur Texas Truck iz 1983.-1984., te Nine Ivančić 19'Texas Skiff/ 65' Motor Yacht/ 25' Fantail Steam Launch iz 1994. Učenicima je zadatak bio, drvenim bojicama interpretirati spomenuta djela uz vlastiti utisak. Zadatak koji su objeručke prihvatili, ne skidajući osmjehe s lica, radeći kao da se nalaze u svojim učionicama, u dobro poznatom likovnom kabinetu, kao doma!
Opisati sreću, zadovoljstvo i osjećaj prihvaćenosti i sigurnosti koje su naši učenici osjećali u toj hali u Hebrangovoj 1, nije moguće lupkajući po tastaturi…srećom imamo fotografije!
Pogledajte fotografije, uvjerite se sami!
Opširnije:Obilježavanje Svjetskog dana svjesnosti u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti 2.dio
Suradnja Centra za autizam i Knjižnica grada Zagreba traje dugi niz godina kroz različite programe i aktivnosti (susrete, radionice, priredbe, izložbe, predstave, predavanja, promocije časopisa i drugih izdanja, zajedničke projekte…). Povodom obilježavanja Svjetskog dana svjesnosti o autizmu ovom smo popisu dodali predavanje “Učenik s autizmom u knjižnici” koje su pripremile Eva Garai Fabijanić, dipl.defektolog i Sandra Rožman,prof. defektolog iz osnovnoškolskog programa Centra za autizam. Predavanje je održano 5.04. na stručnom sastanku knjižničara osnovnih škola i dječjih odjela narodnih knjižnica na Odjelu za djecu i mladež na Starčevićevom trgu u hibridnom modelu, uživo i putem platforme Zoom.
U prvom dijelu predavanja opisan je poremećaj iz spektra autizma te specifične karakteristike učenika s autizmom, govorilo se o teškoćama ali i jakim stranama , naglašeno je postojanje kontinuuma – spektra na kojem je svako dijete različito ali i slično , pokušalo se slikovito predočiti na koji način učenik s autizmom doživljava okolinu. U drugom dijelu naglasak je stavljen na praktične i, nadamo se, korisne prijedloge – kako olakšati komunikaciju, koje su moguće (jednostavne) prilagodbe okruženja, kako učeniku s autizmom pomoći u samostalnom pristupu sadržajima koje knjižnice nude svojim korisnicima. Naglašena je i pojašnjena važnost vizualne podrške za učenike s autizmom. Pripremljene su i prezentirane slikovne kartice (u svrhu komunikacije i prikaza rasporeda aktivnosti u knjižnici) i letci (činjenice o autizmu, pravila ponašanja u knjižnici).
I opet smo to doživjeli…Knjižnice su sigurno mjesto za djecu i mlade s poremećajem iz spektra autizma i zaista imaju širom otvorena vrata! Drage knjižničarke, dragi knjižničari, hvala na svim prošlim i svim budućim lijepim druženjima!