Dragi dosadašnji i budući čitatelji,
Izašao je novi broj časopisa Autizam!
Živimo u vremenu gdje dijalog i zajedničko dijeljenje iskustava igraju ključnu ulogu u oblikovanju naše zajednice. Časopis Autizam poziva vas da se ovim brojem inspirirate, a u idućem broju podijelite svoje jedinstvene perspektive, primjere dobre prakse ili stručna razmatranja kako biste obogatili našu zajednicu i pomogli u širenju svijesti o autizmu.
Vaše osobno iskustvo može biti inspiracija drugima, pružiti podršku obiteljima koje prolaze kroz slične izazove ili pak predstaviti inovativne pristupe koji su se pokazali uspješnima u radu s osobama s autizmom. Bez obzira jeste li roditelj, stručnjak, nastavnik ili netko tko je iz prve ruke doživio utjecaj autizma, vaša priča ima potencijal da promijeni perspektive i potakne pozitivne promjene.
Nudimo vam priliku da postanete aktivni sudionik u stvaranju zajednice koja promiče razumijevanje, podršku i inkluziju. Vaš doprinos može pomoći drugima da shvate bogatstvo raznolikosti koju autizam donosi i pridonijeti razbijanju predrasuda.
Ako imate stručno znanje ili istraživačko iskustvo, pozivamo vas da podijelite svoje radove i doprinesete razvoju znanja o autizmu. Vaša stručnost može biti ključna u educiranju i poticanju razmjene ideja među stručnjacima, pridonoseći tako kontinuiranom unapređenju prakse i politika.
Vaša riječ može biti svjetlo koje osvjetljava put drugima. Pridružite nam se u stvaranju prostora u kojem se svaka priča cijeni i gdje se zajedno gradimo mostove razumijevanja.
Zajedno možemo oblikovati budućnost punu prihvaćanja i podrške.
Vaš, Časopis Autizam
Dvogodišnji projekt GAMESS u sklopu Erasmus+ programa ušao je u svoju završnu fazu. Povodom toga je u gradu Turku u Finskoj od 18.1. do 19.1.2024. održana završna transnacionalna aktivnost.
Važnost ovog projekta je prvenstveno proizašla iz različitih istraživačkih studija (Courtenay i Perera, 2020; Amaral, de Vries, 2020; Ameis i sur, 2020) koje pokazuju negativne učinke koje je COVID19 donio učenicima s autizmom na različitim područjima, posebno na razvoju socijalnih vještina. Na temelju tih saznanja, s partnerima na projektu došli smo na ideju da se ti nedostaci umanje pružanjem obrazovnih usluga putem dizajniranja i korištenja različitih igara i virtualnih alata.
Tijekom ove dvije godine projektni partneri razvili su edukativni paket koji se sastoji iz tri dijela:
Namijenjen je učiteljima osnovnih škola koji rade s učenicima s autizmom u redovnim razredima i može poslužiti kao baza učiteljima koji žele obogatiti socijalne vještine svojih učenika te povećati vlastite vještine i kompetencije.
Ova zbirka VR igara zamišljena je kao niz aktivnosti koje učitelji mogu raditi s jednim ili više učenika kako bi unaprijedili socijalne vještine djece s autizmom. Primjeri aktivnosti su crtanje, prepoznavanje emocija ili izmjenjivanje redoslijeda. VR igre su u online obliku tako da učitelji i učenici mogu istovremeno biti u istom VR okruženju. Također, više učenika može sudjelovati zajedno u isto vrijeme.
Priručnik je zbirka grupnih igara namijenjen je učiteljima osnovnih škola koje učitelji mogu koristiti za obogaćivanje socijalnih vještina učenika s autizmom kroz interaktivne aktivnosti u prirodnom okruženju učenika.
Osim o realiziranim projektnim rezultatima, partneri su se na sastanku dogovarali oko organizacije projektnih konferencija u svim partnerskim zemljama na kojima će se predstaviti projektni rezultati zainteresiranim dionicima.
Pozivamo Vas da pratite našu web stranicu https://gamessproject.eu/ na kojoj će biti objavljeni svi projektni rezultati.
A uskoro ćemo objaviti poziv za Konferenciju projekta.
Projektni tim GAMESS projekta
https://www.facebook.com/gamesserasmusproject/
Prošli tjedan bio je posebno važan za četvoricu naših učenika koji su u pratnji svojih učiteljica boravili u Domu Crvenog križa na Sljemenu. Kako su prošle godine upoznali Dom i sljemensku okolicu, hrabro i sigurno su krenuli na planirani put. Vremenske prilike u potpunosti su bile na njihovoj strani. Zagrebačka gora pretvorila se u snježnu goru a uz to na svim sanjkalištima na vrhu neprekidno su radili snježni topovi. Prirodni snijeg je pred kraj tjedna kopnio, ali i pod škrtim suncem sanjkališta su bliještala čudesnom bjelinom. Dan bi započinjao doručkom nakon kojeg je uslijedila priprema za izlazak na snijeg. Učenici su bili neumorni. Sanjkali su se, grudali, „slikali“ u snijegu, natjecali u izradi najvećeg snjegovića. Zimske radosti rezervirane za jutarnji dio dana prekidali su zbog ručka i obaveznog odmora u sobi. Odmorni i u dobrom raspoloženju popodne bi šetali poznatom stazom oko Doma ili bi se uputili prema nekom od brojnih planinarskih domova gdje bi se počastili kolačima, palačinkama, čajem, a jedan dan i ručkom u prekrasnom restoranu planinarskog doma Grofica.
Svakoga dana nakon večere učenici su se zabavljali uz pjesmu, ples ili zajedničku igru. Jedna večer je bila posebno zanimljiva jer su trojica naših učenika sudjelovala na plesnoj večeri pripremljenoj za učenike redovnih škola u okviru njihove terenske nastave. Svojom veselom koreografijom zaradili su gromoglasan pljesak i pohvale.
Tjedan je uistinu brzo prošao ali prikupljeno iskustvo i radost još će se dugo pamtiti. Zavirite u foto album i na trenutak postanite i vi dio zimske čarolije:
Poučavanje učitelja djece predškolske dobi metodama upravljanja ponašanjem kroz digitalnu igru (Early childhood behavior management training for preschool teachers through a digital game (Preschool ABA))
Ideja za projekt pod nazivom Poučavanje učitelja djece predškolske dobi tehnikama upravljanja ponašanjem kroz digitalnu igru razvila se na temelju prepoznavanja važnosti uloge učitelja u predškolskim ustanovama u razvoju djece i prepoznavanja potrebe za osiguravanjem kvalitetne podrške učiteljima u stvaranju inkluzivnog i poticajnog okruženja za djecu s dijagnozom poremećaja iz spektra autizma u redovnim i posebnim predškolskim ustanovama. Ovaj projekt odobrila je Irska nacionalna agencija u sklopu programa Erasmus + KA220-SCH – Cooperation partnership in school education. Koordinator projekta je Institute for Studies in Social Inclusion, Diversity and Engagement (Irska). Partneri u projektu su Centar za autizam, Vimodo ITD (Cipar), Presovska Univerzita V Presove (Slovačka), Infinity Design Labs (Francuska) i Association for improving quality of life of people with autism spectrum disorders "Blue Firefly" (Makedonija).
Aktivnosti koje ćemo nastojati realizirati su: izrada kurikuluma za poučavanje učitelja u predškolskim ustanovama, izrada priručnika za učitelje u predškolskim ustanovama, izrada digitalne igre sa scenarijima iz svakodnevnog neposrednog rada čiji je cilj učenje u sigurnom okruženju, te neposredna edukacija učitelja.
Prvi transnacionalni sastanak projektnih partnera održan je 24. studenog 2023. godine u Corku (Irska) tijekom kojeg su dogovoreni početni koraci realizacije projektnih aktivnosti. U tijeku je kreiranje web stranice i društvenih mreža projekta. U izradu dizajna za logo projekta uključen je dječak polaznik predškols kog programa Centra za autizam.
Iznimno nam je drago što je Centar za autizam dio još jednog projekta čiji rezultati mogu blagotvorno utjecati na kvalitetu predškolskih programa u Republici Hrvatskoj.