Autizam je neurobiološki razvojni poremećaj mozga.
Obilježja autizma su:
- teškoće u socijalnim interakcijama,
- teškoće verbalne i neverbalne komunikacije
- neuobičajeno ponašanje, ograničene aktivnosti i interesi te različite motoričke smetnje i stereotipije
Poremećaji iz autističnog spektra obuhvaćaju Autistični poremećaj, Rettov poremećaj, Dezintegrativni poremećaj u djetinjstvu, Aspergerov poremećaj, Pervazivni razvojni poremećaj neodređen, uključujući i atipični autizam.
Uzroci autizma?
Unatoč nizu istraživanja, nisu posve razjašnjeni. Znanstvena istraživanja ukazuju na to da se radi o nasljednom neurorazvojnom poremećaju, o utjecaju faktora okoliša, a češće se javlja kod dječaka nego kod djevojčica (4,3:1).
Je li suvremeni svijet suočen sa svojevrsnom «epidemijom» autizma?
Podaci ukazuju na to da se pojavnost autističnog poremećaja u proteklih 50 godina povećala čak 15 puta; najnovija istraživanja procjenjuju pojavnost poremećaja iz autističnog spektra na otprilike 20 na 10 000 novorođenih. Procjenjuje se da u Hrvatskoj živi oko 8 000 osoba s autizmom.
Prividno povećanje prevalencije autizma rezultat je preciznije dijagnostike, promjene dijagnostičkih kriterija i veće senzibilizacije javnosti za probleme osoba sa autizmom.
Što svako dijete s autizmom želi da znate?
- Ja sam dijete s autizmom. Ja nisam «autističan». Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu.
- Moja percepcija je poremećena. To znači da uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi i okusi, kretnje koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu mogu biti vrlo bolno iskustvo za mene.
- Molim vas razlikujte neću (ne želim) i ne mogu (nisam u mogućnosti to napraviti). Receptivni i ekspresivni jezik meni su podjednako teški.
- Ja razmišljam vrlo konkretno. Doslovno interpretiram jezik. Fraze, igre riječima, dosjetke, nijanse u izgovoru i sarkazam nisu nešto što ja razumijem i molim vas nemojte ih upotrebljavati u razgovoru.
- Budite strpljivi s mojim ograničenim rječnikom. Meni je teško izreći što u stvari trebam/želim kada ne znam izraziti riječima ono što osjećam. Pripazite na moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost ili druge znakove koji upućuju da nešto nije u redu.
- Izražavanje i jezik ne idu mi baš sjajno, bolje mi ide vizualno učenje. Radije mi pokažite kako treba nešto učiniti nego da mi to pokušate objasniti riječima.
- Usmjerite se na ono što mogu i znam učiniti, radije nego na ono što ne mogu ili ne znam. Kao i ostala djeca, lakše mi je učiti u okruženju koje uvažava različitosti.
- Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s ostalom djecom u parku, no najčešće samo ne znam kako započeti razgovor ili druženje.
- Pokušajte utvrditi koji su «okidači» mojih emocionalnih ispada. Ti ispadi, epizode, kako god da ih želite zvati, ma kako vama užasavajuće izgledali, meni su još strašniji događaj.
- Zapamtite da se autizam događa meni, ne vama. Bez vaše podrške moje šanse za uspješno samostalno odrastanje su male. Uz vašu podršku, mogućnosti su veće nego što možda mislite. Vjerujte – ja sam toga vrijedan.
Budite moj odvjetnik i prijatelj, zajedno ćemo vidjeti kako daleko možemo stići!
UOČAVATE LI DJECU S AUTIZMOM?
Ima teškoće u interakciji s drugima.
Smije se ili hihoće bez vidljiva razloga.
Malo ili nimalo kontakta očima.
Izgleda neosjetljivo na bol.
Osamljuje se; distancirano ponašanje.
Vrti predmete.
Neobično je vezano i zaokupljeno predmetima.
Upadljivo je hiperaktivno ili krajnje pasivno.
Ne može učiti na uobičajen način.
Ustraje na jednoličnosti; pruža otpor promjenama u rutinama.
Ne pokazuje strah od opasnosti.
Ustrajno se, nemaštovito igra.
Ponavlja riječi ili fraze umjesto uobičajenog govora (eholalija).
Ne želi fizički dodir (maženje).
Ne reagira na verbalne pozive; ponaša se kao gluho.
Ima teškoće u izražavanju potreba; koristi geste ili pokazuje umjesto riječi.
«Tantrumi», «ispadi bijesa» – pokazuje izrazitu uznemirenost bez vidljivog razloga.
Neujednačene vještine fine i grube motorike – ne želi «pucati loptu», ali slaže kockice.